Geen categorie

Kijk uit voor een burn-out

Veel mensen ervaren tegenwoordig stress. Op hun werk, door hun thuissituatie, door een opleiding die ze volgen, en vaak door een combinatie van deze en allerlei andere factoren. In onze moderne maatschappij staan we immers altijd “aan”, we zijn via (sociale) media altijd in verbinding met het nieuws en onze vrienden. En mensen verwachten dat je altijd bereikbaar bent. Veel mensen vinden het moeilijk om alle balletjes in de lucht te houden en geregeld hoor je verhalen over mensen die al deze stress niet meer aan kunnen. Een burn-out ligt dan op de loer, en dat is absoluut geen pretje. Wie in deze situatie verkeerd weet hoe vermoeiend dit voelt, zowel geestelijk als lichamelijk. Het is daarom noodzakelijk om goed voor je eigen gezondheid te zorgen en op tijd rust te nemen. In deze blog noemen we een aantal manieren hoe jij je na inspanning weer kunt ontspannen.

Slaaproutine

Wie veel van zijn lichaam vraagt doet goed aan een goede slaaproutine. Want een goede slaaproutine kan je helpen om makkelijker in slaap te komen, en dieper en rustiger te slapen. En veel mensen die stress ervaren hebben juist problemen met slapen, omdat ze ’s nachts nog over allerlei zaken aan het nadenken zijn. Een goede slaaproutine kan je helpen om aan het einde van de dag tot rust te komen en je mentaal voor te bereiden op je nacht. Een slaaproutine kan uit allerlei handelingen bestaan, maar zoals de naam al suggereert gaat het vooral om de routinematigheid van deze handelingen. Kijk wat voor jou werkt, en begin elke avond op hetzelfde tijdstip aan deze routine. Voorbeelden van een routine zijn bijvoorbeeld douchen, een avondwandeling of rustige muziek luisteren.

Ontspanning

Wie veel stress ervaart houdt die stress vast in zijn/haar lichaam. Het is belangrijk dat je die spanning weer kwijt kunt door op gezette tijden ontspanning op te zoeken. Hoe jij het liefst ontspant is voor iedereen anders. De een houdt van hardlopen, de ander van lezen, knutselen of mediteren. Ook hier is geen gouden regel voor en je zult zelf op zoek moeten gaan naar wat voor jou het beste werkt. Experimenteer hiermee en ontdek wat jou gelukkig maakt!

Voeding

Door gezond te eten kun je je lichaam en weerstand versterken, en zo ben je weerbaarder en zit je beter in je vel. Ga voor gezond eten, en drink met mate. Voor sommige mensen is het verleidelijk om juist in tijden van stress veel alcohol te drinken, omdat dat hen een gevoel van verlichting en ontspanning geeft. Maar deze ontspanning is maar tijdelijk, en alcohol is op veel vlakken schadelijk voor de rest van je gezondheid. Bovendien kan alcoholconsumptie doorslaan naar een verslaving, waarbij in de ergste gevallen verslavingszorg nodig is. Voorkom dit door verstandig met alcohol om te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *